Wednesday, September 4, 2019

Indonesia vs Malaysia Kelayakan Piala Dunia 2022 5 September 2019


Selepas berjaya menewaskan Timor Leste pada pusingan pertama Kelayakan Piala Dunia 2022, Malaysia telah layak untuk mara ke pusingan kedua dan ditempatkan di balang undian ke-empat. Namun, Skuad Negara bakal berdepan cabaran besar apabila diundi berada dalam kumpulan G bersama-sama pasukan hebat iaitu UAE, Vietnam, Thailand dan Indonesia.
Berada di posisi G4, perlawanan pertama bagi pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2022 pasukan Malaysia adalah menentang Indonesia. Perlawanan dijadualkan berlangsung pada hari Khamis, 5 September 2019, jam 8.30 malam, bertempat di Stadium Utama Gelora Bung Karno, Jakarta, Indonesia. Menurut jurulatih skuad negara, perlawanan pertama dianggap penting kerana ia membantu dari segi motivasi dan keyakinan pemain.

Beraksi di gelanggan pihak lawan bukanlah satu alasan untuk tidak cemerlang. Justeru setiap pemain negara perlulah menunjukkan semangat yang tinggi dan fokus dalam memberikan persembahan terbaik serta tidak terlalu beremosi ketika menetang Indonesia. Meskipun terdapat beberapa insiden yang kurang baik pernah berlaku ketika perlawanan antara Malaysia menentang Indonesia sebelum ini, Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) telah memberi jaminan keselamatan bagi perlawanan kali ini.
Skuad Harimau Malaya baru-baru ni tewas 0-1 ketika menentang Jordan dalam aksi persahabatan di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 30 Ogos 2019 lalu. Setelah menentang Indonesia, skuad negara akan meneruskan aksi kedua kelayakan kumpulan G dengan bermain di gelanggang sendiri menentang Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada 10 September 2019. Sekiranya berjaya menamatkan saingan di kedudukan dua terbaik kumpulan, Harimau Malaya akan layak secara automatik ke pusingan ketiga kelayakan Piala Dunia 2022 sekaligus mengesahkan tempat di Piala Asia 2023.

No comments:

Post a Comment